Spring naar content

EuroVelo 1, Atlantische Kustroute

Van Noord-Noorwegen naar Zuid-Portugal

  • Afstand: ruim 9.000 km
  • Noordkaap – Zuid-Portugal
  • Duur: 100-150 dagen
  • Bewegwijzerd: deels

De Atlantische kust is afwisselend als Europa zelf: zonnige stranden, havenplaatsen, vissersdorpjes, ruige fjorden, groene heuvels met kliffen.

Het is niet erg waarschijnlijk dat iemand de hele route in één keer zal afleggen. Maar door de verscheidenheid van landen en mogelijkheden biedt ze voor elk wat wils en volop mogelijkheden voor een aantal gevarieerde vakantietochten.

EuroVelo 1, de Atlantische kustroute, is onderdeel van het netwerk van de European Cycling Federation (ECF). Veel van het netwerk bestaat alleen uit een lijntje op de kaart, of uit fragmenten. Europafietsers probeert deze lijntjes tot leven te wekken. Zo geven we al uitgebreide informatie over EuroVelo 12, North Sea Cycle Route en EuroVelo 6, Atlantische kust naar Zwarte Zee. Europafietsers voegt daar nu een overzicht van EuroVelo 1 aan toe. De website van EuroVelo 1 geeft toegang tot diverse landenpagina’s. Daar staat voorlopig nog geen complete routebeschrijving. Wij geven daarom in een brochure (zie ‘Brochure downloaden) een gedetailleerd overzicht van wat er wel is, wat daarvan de kwaliteit is, en waar je het kunt vinden. Met alle onderdelen samen, is de hele route afgedekt. De brochure is dus zelf géén fietsgids!

De route

Vanaf de Noordkaap gaat de route langs de Noorse kust, steekt over naar Aberdeen, doorkruist Schotland, en steekt dan over naar Belfast. Na een ronde om Ierland volgt opnieuw een oversteek naar Wales, en via Cornwall en de oversteek van Het Kanaal belanden we in Bretagne. Langs de Franse kust naar het zuiden, de Pyreneeën over en dan binnen door Spanje naar de zuidkust, west van Gibraltar. Tenslotte via de Algarve door Portugal naar Cabo de São Vicente, en nog een stukje Portugese westkust.

Voor de meeste oversteken zijn goede veerdiensten voorhanden. Deze worden genoemd in de brochure. Alleen tussen Aberdeen en Bergen (Noorwegen) is de enige verbinding door de lucht.

Praktische informatie

  • Bij het woord ‘kust’ verwacht je een makkelijke route, dat klopt alleen voor het traject in Frankrijk, en voor de kust in Zuid Spanje en een deel van Portugal.
  • Noorwegen, al volg je de kust, is veel klimmen en dalen.
  • Schotland steek je dwars over, dus veel klimwerk.
  • Ierland is niet al te zwaar, mede doordat de steilste kliffen alleen in varianten zijn opgenomen.
  • Langs de Jacobsroute is het veel klimmen en dalen, vooral op de noordelijke variant.
  • Het Spaanse binnenland is vooral heuvelachtig, niet bijzonder zwaar.

Brochures

Omdat de route niet als één geheel beschreven is, maar wel vrijwel helemaal wordt afgedekt door boekjes en kaarten, geeft Europafietsers genoemde brochure uit met noodzakelijke aanvullende informatie voor een goede tochtplanning.

  • Overzicht van te gebruiken fietsboekjes of kaarten per land
  • Korte beschrijving per land
  • Beknopte informatie over zwaarte, bezienswaardigheden en wegkwaliteit

Voor een paar trajecten in Spanje waarvoor geen goede boekjes of kaarten bestaan zijn aparte brochures uitgebracht. Het betreft de verbinding tussen de St. Jacobsroute en de Zilverroute en de verbinding tussen de Zilverroute en de Spaans-Portugese grens bij Ayamonte aan de kust (zie verder onder ‘Brochure downloaden’).

Bij de Fietsvakantiewinkel is een overzicht met de beschikbare boekjes van deze Eurovelo.

Informatiegids

Er is een informatiegids van Bikeline over de hele Eurovelo 1 verschenen met meer dan 300 bladzijden aan informatie.

Gezien de lengte van de route en de aard van de verschillende landen, kan voor vervoer beter gekeken worden bij de samenstellende delen.

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Onderstaande routes zijn vaak voor een (groot) deel samenvallend met EuroVelo 1. Van noord naar zuid:

Brochures downloaden

Voor deze route heb je diverse boekjes van andere routes nodig. Begin daarom met het overzicht!

Routeboekjes bestellen

Meer informatie

GPS-track downloaden

  • De overzichtsbrochure geeft aan waar voor de diverse secties van deze route de gps-informatie is te vinden.
  • De beide verbindingsbrochures zijn inclusief gps-tracks.

Deel deze route

Fotoalbum

Ervaringen van fietsers

Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Heb je vragen over de route, dan kun je (als je donateur bent) beter je vraag stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.

Deel jouw ervaring

Deel je ervaring

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Wij hebben in de zomer van 2022 bijna 10 weken in Zweden en Noorwegen gefietst. We wilden op de Noordkaap starten met de EV 1, maar we wilden niet vliegen. Vandaar een aangepaste route: gestart met fietsen in Stockholm waar we grotendeels de EV 10 volgden tot aan Töre. Fietsen in Zweden gaat prima, zeker de kustweg. Maar hoe noordelijker je komt hoe minder wegen, en regelmatig ging de route dan ook over de snelweg. Overigens is het ook zo dat we regelmatig op gravelwegen uitkwamen. Al met al prima fietsland, niet te steil, mooi weer, heel veel natuur en stilte. Vanaf Töre zijn we noordwaarts gefietst door Zweeds, Fins en Noors Lapland. Heel bijzonder gebied, steeds uitgestrekter en desolater. De afstanden tussen campings en voorzieningen werd steeds groter. Je laat steeds meer de bewoonde wereld achter je en we hadden dagen dat we bijna alleen rendieren tegen kwamen. De wegen in Finland waren ronduit beroerd, er werd hard gereden en er werd weinig rekening gehouden met fietsers. Dat werd in Noorwegen weer stukken beter. Na 31 dagen en zo’n 2300 km stonden we op de Noordkaap. Vanaf hier hebben we EV 1 gevolgd, die op grote delen ook bewegwijzerd is. Noorwegen is een prachtig, maar ook heftig fietsland. Je fietst nagenoeg geen moment vlak, en dat is op zich geen probleem maar wij hebben de pech gehad dat het erg slecht weer was. Zo slecht dat zelfs de veerdiensten af en toe niet voeren vanwege de ‘herfststormen’ zoals de Noren het noemden. Dat maakte het zwaar. Maar wat een overweldigend mooi land. We konden van camping naar camping fietsen en hebben ook regelmatig een hytter genomen, vooral om weer droog te worden en op te warmen. Vanaf Trondheim hebben we Olavspad gevolgd naar Oslo. Je volgt grote delen de E6, een snelweg dwars door de bergen. Pittig fietsen, maar weer erg mooi. Heel anders dan de kust met alle fjorden. Van Oslo zijn we naar Kristiansand gefietst en hebben we de EV 12 gevolgd. Weer een ander landschap, veel minder hoog, dichter bevolkt en daardoor ook meer voorzieningen. In Kristiansand hebben we de veerdienst naar Eemshaven genomen. Al met al zijn we 66 dagen onderweg geweest, hebben we 6600 km afgelegd en hebben we 27.000 hoogtemeters overbrugd. Grotendeels gefietst, verder gebruik gemaakt van veerdiensten, en naar Stockholm met de auto. Dit jaar (2023) gaan we deel 2 van de EV 1 fietsen: Schotland en Ierland.

  2. Wij hebben als ‘ouder’ echtpaar (eind vijftig) een stukje van deze route gefietst in Wales en Ierland tot aan Galway. We overnachtten in een tent, daar waar mogelijk want het vinden van een camping die tenten toelaat is niet altijd even gemakkelijk.
    Via Duinkerke zijn we met de ferry overgestoken, dat bleek makkelijker dan via de tunnel en net zo duur. Langs de Engelse zuidkust reden we over de NCN nr.2. Direct vanaf Dover gaat de steil op en neer. Fijn dat we al wat kilometers in de benen hadden sinds Nederland ! De staat van de wegen in het VK is wonderbaarlijk slecht, Wales is beter en Ierland veel beter.
    Vanaf Bristol pakten we de NCN r4 op die parallel loopt aan de EuroVelo 1 (EV1) maar het wordt ‘euro’ kom je in het VK niet tegen 🙂 Hier ontdekten we de ‘kissing gate’s. Dat zijn poortjes in de fietspaden (oorspronkelijk bedoeld om vee tegen te houden) die het fietsen er niet makkelijker op maken, zeker met fietstassen. Ik zou reizigers met tandems of aanhangers deze route niet aanbevelen.
    We vonden de route erg mooi maar zwaar vergeleken met de Groene Route en het rondje Provence wat we vorig jaar reden. Veel steil klimmen en dan remmend naar beneden omdat de wegen smal en onoverzichtelijk zijn door de metershoge heggen. De gemiddelde snelheid lag aanzienlijk lager dan we gepland hadden.
    Van Pembroke overgestoken naar Ierland. De zuid-kust is ook hier weer erg mooi maar soms zijn de afstanden tussen campings te groot voor één dag reizen. Wildkamperen is een optie maar voor ons niet omdat we een e-bike bij ons hadden die aan de lader moet ’s avonds. Daarna over de schiereilanden: prachtige natuur met veel afwisseling tussen rotsen/kliffen en zandstranden. Hoe noordelijker hoe toeristischer, vanaf Kerry best veel touringcars op de weg. In juli hebben de Ieren vakantie en 90% van de toeristen op de campings zijn Ieren. In die maand kan het dus druk zijn.
    Ook iets om op te letten: het mobiele data netwerk is niet van het niveau als in NL. Veelal 3G en dan nog met intermitterende doorgifte. Ook de wifi op de meeste campings stelt niks voor. Meer dan 1Mb/s kom je nauwelijks tegen. Op zich geen ramp, maar zorg dat je zo veel mogelijk data (google maps of routes) al hebt gedownload, dat scheelt een hoop ergernis.
    Al met al een route die zeer de moeite waard is, niet in de laatste plaats vanwege de Ieren zelf. Nooit een onaardig exemplaar tegen gekomen. Spontane muziek in pubs is een belevenis. De kosten van een vakantie in Ierland kunnen overigens flink tegenvallen. Er is werkelijk niets goedkoop (behalve het OV) en zeker mensen die wijn of bier drinken (zoals wij) krijgen het financieel te verduren… desalniettemin een aanrader.
    Lees hier onze dagelijkse blog van onze reizen door Ierland en Frankrijk

  3. Saskia Schrijver
    op 6 januari 2017

    In 2011 (april tot en met augustus) fietsten Jan-Willem en ik de EV1. Een ervaring om nooit meer te vergeten. We volgenden de lente naar het noorden toe en belandden op een mooie 'zomerse' dag op de Noordkaap.

    Op 2peoplecycling.com lees je onze ervaringen en vind je foto’s van deze indrukwekkende fietstocht.