Groene Weg naar de Middellandse Zee
Op de fiets van huis naar de Méditerranée!
Samenstellers Jules Noyons & Peter van Rossum
Deze route loopt van Nederland via België, Luxemburg en Oost-Frankrijk naar de Middellandse Zee en mijdt daarbij druk verkeer en grote steden. In het eerste deel domineren weidse heuvellandschappen en de lieflijke oevers van de Saône. In deel twee vind je een overweldigend landschap, maar ook eeuwenoude cultuur in Orange en Avignon en van Gogh-achtige sfeer in en rondom Arles. Uiteindelijk voert het vlakke land van de Camargue je naar de Middellandse Zee.
De route
De route leidt voor het grootste deel over secundaire wegen van uitstekende kwaliteit: geasfalteerd, behoudens enkele jaagpaden. Met 2 varianten voor de aanloop (Ardennen en Vennbahn) is er keuze voor pittige of geleidelijke klimmen. In Zuid-Frankrijk heb je de keuze uit de kust bij de Rhônedelta, en een variant die naar Narbonne leidt. Informatie over de totale route
De route bestaat uit 2 delen:
Praktische informatie
De hoofdroute start met pittig klimmen door de Belgische Ardennen, maar wanneer je het alternatief over de Vennbahn kiest dan is het klimmen het gehele eerste deel geleidelijk en beperkt. In het tweede deel wordt er wat meer geklommen en gaat het enkele malen tot hooguit 600 meter. De route is vriendelijk en mijdt de passen van Vogezen, Jura en Alpen. Dit maakt het ook voor vakantiefietsers mogelijk de Middellandse Zee te bereiken zonder zich bovenmatig in te spannen.
De boekjes hebben de volgende kenmerken
- Kaartjes met de route
- Navigatietekst (in beide richtingen) met indicatie van voorzieningen.
- Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
- Informatie over historie en toeristische bezienswaardigheden
- Overnachtingslijsten
- Informatie over vervoer
- VVV-adressen
De route is ingetekend op kaarten met schaal 1:150.000
Er is ook een app beschikbaar, waarin de belangrijkste informatie uit het routeboekje is opgenomen. Daarnaast is uiteraard gebruik gemaakt van de mogelijkheden tot extra functionaliteit die een app biedt. Uitgebreide informatie hierover is te vinden bij de Fietsvakantiewinkel-routeapp.
De routes voor deze app zijn ook in onze webwinkel aan te schaffen.
Deel 1
Trein
- Maastricht-Luxemburg (stad), Thionville-Lunéville. Er is géén nachttrein meer naar Basel, dat wordt overstappen met dagtreinen en dan aansluitend via Ring 2 van het Fietsweb van Basel naar Marnay
- Diverse Franse lokale treinverbindingen waarbij de fiets mee mag (hele jaar).
- Zgn. Grande Lignes nemen geen fietsen mee. Sommige TGV’s wel (fiets demonteren/inpakken).
Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.
Bus
- Er stoppen geen fietsbussen op dit traject
- Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).
Deel 2
Trein
- Men is aangewezen op lokale treinen, een avontuurlijke en tijdrovende geschiedenis, die nogal wat vergt van het improvisatievermogen.
- Zie algemene links voor de laatste richtlijnen voor het meenemen van uw fiets in de trein, etc.
Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.
Bus
- Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).
Fietsbus
- Er rijden fietsbussen naar Suze la Rousse, Arles, en Carcassonne (80 km van Narbonne). Met ingang van juni 2019 rijdt er ook een fietsbus op Bourg-en Bresse (25 km vanaf de route bij Serrière-sur-Ain). Alleen hoogseizoen. Aangezien opstapplaatsen en frequentie vaak wijzigen, adviseren we om altijd eerst te kijken op de website of de Fietsvakantiewinkel
Vliegtuig
- Om een vliegveld te vinden zult u een stuk extra moeten fietsen, bijvoorbeeld naar Toulon of Nice. De tarieven variëren enorm, zijn afhankelijk van het tijdstip en lager naarmate men eerder boekt. Informeer op internet bij bijvoorbeeld Transavia, Ryanair of EasyJet. Soms moet u uw fiets verpakken in een kartonnen doos, te verkrijgen bij een plaatselijke fietsenhandelaar. Informeer van tevoren goed naar de voorwaarden!
Deze route is te combineren met de volgende routes:
Deel 1
- Groene Valleien fietsroute: in Alzingen (onder Luxemburg)
- Spoor van de Vrijheid: over de Vennbahn
- Groene Valleien fietsroute (Ring 1): bij Luxemburg
- EuroVelo 19, Internationale Maasroute: bij Charmes en Corre (op de variant)
- EuroVelo 6, Atlantische Oceaan naar Zwarte Zee (Ring 2): bij St. Vit onder Marnay
Deel 2
- EuroVelo 6, Atlantische Oceaan naar Zwarte Zee (Ring 2): bij St. Vit onder Marnay
- Midden Frankrijkroute (Ring 3): traject Hauterives-Faramans valt samen
- Katharen-Basken fietsroute (Ring 4): in Narbonne (Narbonne-variant)
- Fietsen langs het Canal du Midi: van Béziers tot Narbonne
- Fietsen door de Provence (Ring 4): bij Avignon
- EuroVelo 17, Via Rhona: tussen Orange en de monding van de Rhône
Routeboekjes bestellen
- Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1: Maastricht – Marnay
- Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 2: Marnay – Sts. Marie-de-la-Mer
Meer informatie
GPS-track downloaden
- GPS-bestand Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1 – bijgewerkt sep 2023 (zip, 708 kB)
- GPS-bestand Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 2 – bijgewerkt juni 2024 (zip, 126 kB)
Route-App
Ook verkrijgbaar als Route-App
Extra informatie downloaden
- Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer (pdf, 250 kB)
Aanvullingen en opmerkingen
Download aanvullingen
Deel 1
- 7e druk 2018 – aanvullingen bijgewerkt december 2024 (pdf, 141 kB)
- 6e druk 2015 – aanvullingen bijgewerkt september 2017 (pdf, 439 kB)
Deel 2
- 8e druk 2022 – aanvullingen bijgewerkt december2024 (pdf, 148 kB)
- 7e druk 2019 – aanvullingen bijgewerkt juni 2022 (pdf, 561 kB)
Laatste wijzigingen op de route
Bekijk de opmerkingen of geef zelf een wijziging door
Deel deze route
Deel 1: van Maastricht naar Marnay
Je start in Maastricht of Heerlen. Bij de hoofdvariant verandert het landschap spectaculair, kort nadat je Maastricht verlaten hebt, in de Belgische Ardennen. Wouden en schitterende vergezichten. Wil je geleidelijker klimmen, dan kun je kiezen voor de nieuwe Vennbahnvariant over een historische spoorlijn die start in Heerlen en zich op de grens van Luxemburg weer bij de hoofdroute voegt. Daarna rijd je door de kalme heuvels van Lotharingen, de uitlopers van de Vogezen en een Hollands aandoend traject over een jaagpad langs de Saône.
NB: vanaf de 7e druk wordt het Eifel-alternatief niet meer beschreven en is uitsluitend gekozen voor de Vennbahnvariant.
Deel 2: van Marnay naar Stes. Maries-de-la-Mer
Na Poligny beklim je het Juraplateau naar het hoogste punt van deze route (600 m). Dan een mooie afdaling langs de oevers van de Ain met zijn stuwmeren. Na Loyettes door de spectaculaire Pas de Lauzens (500 m) en de valleien daarachter, tussen de oprijzende rotspartijen. En dan over de vlakke weg via indrukwekkende cultuur in Orange, Avignon en Arles, door het unieke deltalandschap van de Camargue met zijn rijstvelden en flamingo’s naar het voormalige vissersplaatsje Stes.Maries-de-la-Mer.
Fotoalbum
Ervaringen van fietsers
Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.
Heb je vragen over de route, dan kun je (als je donateur bent) beter je vraag stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.
Deel jouw ervaring
Ik heb de Groene Weg gefietst in augustus/september 2024.
Een uitdagende route, lang en best veel op en neer. Maar ik het vond het mooi en interessant om door zo veel verschillende landschappen, dorpen en steden te fietsen.
Ik vond dat de route best veel stukken d-weg pakt, soms met druk verkeer. Ik was blij dat ik een oranje hesje bij me had voor die stukken.
Ik kwam weinig andere fietsers tegen op deze route. Op campings was ik soms het enige tentje tussen de campers en caravans. Als je gezelligheid zoekt kun je misschien beter een van de meer bekende fietsroutes kiezen.
Augustus 2024 heb ik de groene wegen gefietst. Met de fietsbus naar Carcassonne, vanaf Carcassone met de fiets naar Valras Plage (de lange versie), waar ik ben gestart met de route. Ik had 16 dagen om de route te doen. De route zelf is erg mooi, groen, verrassend en ademt overal rust uit. Heel af en toe rij je op een drukke weg. Ik heb fantastisch weer gehad, slechts een halve dag regen op de Venbahn.
Mijn enige tegenvaller was de MISTRAL, windkracht 4 a 5 tegen. Die duurde 4 dagen, en dat maakt in Zuid Frankrijk het fietsen naar het Noorden vrij pittig. Ik heb in de eerste week mijn plannen daarom iets gewijzigd en heb het laatste deel over de Venbahn gefietst ipv de Ardennen. Als je mijn tocht verslagen wilt teruglezen incl de gevolgd routes, dan kan je die op Komoot terugvinden.
De boekjes van de Groene Wegen icm met de GPS bestanden waren perfect! Kan ik iedereen aanraden om te gebruiken.
Ik heb in augustus 2019 de route gefietst met nog wat variatie van de Veloroute de Soleil.
Je kunt mijn ervaringen van die trip teruglezen op Polarsteps.
Volg me op mijn reis ‘Op (Groene) weg naar de Middellandse zee‘ via Polarsteps
Wij, twee dames die net 60 waren geworden hebben in 2022 de Groene Weg naar de Middellandse Zee gefietst met een E-bike. We vonden het een fantastische route en hebben genoten van elke dag. Het was wel heel warm. Elke dag meer dan 30 graden. De boeren die hun akkers aan het sproeien waren zorgden voor welgekomen verfrissing. We hebben nooit problemen gehad met eten of drinken omdat we dit allemaal heel goed hadden ingecalculeerd. Als we een winkel tegenkwamen deden we meteen onze inkopen. Onderweg hebben we ook regelmatig fruit gekocht aan kraampjes en we kregen vaak zonder vragen water aangeboden van de plaatselijke bevolking. We hebben gelogeerd in B&B’s, airbnb’s en gîtes d’étappes . Het moet gezegd worden dat op dat vlak Frankrijk een flinke sprong voorwaarts heeft gemaakt met de kwaliteit van deze overnachtingsplaatsen tegenover enkele jaren geleden. De aankomst in Saintes Maries de la mer vonden we wel een beetje een tegenvaller. We hadden allebei de Camargue al eens bezocht, maar op deze tocht is daar weinig van te zien. De camping die we daar geboekt hadden, vonden we ook maar niks. De terugtocht naar huis baarde ons op voorhand heel veel zorgen, want waar je vroeger met de TGV tot in Lille Europe kon rijden zonder je fiets te demonteren kon dit nu niet meer. Gelukkig zijn onze echtgenoten ons komen halen met de camper en hebben we er nog een weekje vakantie aan gebreid op een fijne camping in de buurt van Narbonne.
ik sta als logeeradres in het boekje Vrienden op de fiets. Kan tegen kleine vergoeding slaapplaatsen bieden voor fietsers onderweg. Ik woon in Villefontaine Nord Isère. Nederlandse-Frans echtpaar.
Hallo,
IK ga de route fietsen vanaf Heerlen. Heb nog geen idee hoeveel kilometer ik de 1e dag kan fietsen. Wil daarom overnachten op een camping omgeving Raeren. In het boekje staat campingplatz Waldesruh Roetgenerstraat 51 genoemd als overnachtingsplaats (camping). Telefonisch lukt contact niet, nummer niet in gebruik. Heb het idee dat de camping niet meer bestaat
Weet iemand in die omgeving een andere camping?
Wij zijn vorig jaar op de eerste dag vanaf station Heerlen naar camping Perlenau in Monschau gefietst. Dat is circa 20 km verder… En ze hebben heerlijke pizza’s!
Die camping is inderdaad erg leuk, met goede pizza en ook bovengemiddeld goede wijn. Het w as wel even puzzelen om de onverharde route vanaf de Vennbahn door het dal te vinden.
Wij vetrekken 31 mei 2024. Was camping Perlenau 20 km vanaf Monschau?
Waar heb je overnacht in de buurt van Ettelbrück? Wij hebben geen tent bij ons.
Hartelijk dank voor je bericht. Ik ga de pizza proeven.
Op 25 juni 2023 vertrokken en 17 juli 2023 aangekomen in Saintes Maries de la Mer. Qua navigatie primair gebruik gemaakt van de gpx files op de Garmin met ondersteuning van de boekjes en de app van Fietsvakantiewinkel. We hebben gekozen voor het Vennbahn alternatief. Het 1ste deel van de Vennbahn is vrij saai, 2e deel is een stuk interessanter en leuker om te fietsen. Ondanks alle negatieve verhalen over Noord Frankrijk, viel dat deel ons erg mee. Ja, je moet wel even je etappe goed plannen en Googelen op de camping of die er nog is, is wel verstandig. Supermarkten zijn er voldoende (met hulp van de app goed te vinden) en vaak bidons gevuld bij de begraafplaatsen (is altijd kraan). Naarmate je zuidelijker komt wordt het landschap mooier en interessanter (is natuurlijk subjectief). Met name de Jura (Gorges de l’Ain) en door de Drôme (Pas en Col de Lauzun) zijn erg mooi om te fietsen. Eigenlijk verandert per etappe het landschap en dat is het mooie aan deze route. Het deel tussen Rochgude en even voorbij Avignon is niet heel interessant, Avignon is zeker een bezoek waard (overnachten op een van de stadscampings is ondanks veel ‘stadsgeluid’ wel te doen). De Camarque is vlak en er is weinig tot geen schaduw. Wij fietsten dit met temperaturen ruim boven 30 graden, zorg dan dat de bidons goed gevuld zijn. Al met al een heel leuke route om te fietsen. De route gaat voor het overgrote deel over rustige wegen, bij de grotere plaatsen en bij de steden zijn de wegen (veel) drukker. Hoewel de route niet over grote berg-ketens gaat, is het zeker geen vlakke route. De route kent vele, regelmatig pittige, klimmen met stijgingpercentages van 4-12%. Voor ons een zeer geslaagde eerste ervaring met lange afstand fietsvakanties.
Gefietst in Juni 2023 via de Vennbahn route.
De Vennbahn begint wat saai maar vanaf Monschau wordt ie zeer mooi.
De eerst 2 dagen in Noord Frankrijk zijn m.i. wat eentonig door eindeloze intensieve landbouw gebieden. Vooral de voorzieningen (winkels, campings) zijn zeer schaars en zijn duidelijk verslechterd tov de laatste versie van de routebeschrijving deel 1 (2018): camping die niet meer bestaat, winkels en restaurants die gesloten zijn. Ruime voorraad aan rantsoenen (water en eten) zijn aan te bevelen – zelfs water kan op zeer warme dagen met verlaten dorpjes een uitdaging zijn.
Uitlopers van de Vogezen, route langs de Saone en uitlopers van de Jura maken veel goed.
Deel 2 is m.i. niet alleen veel mooier maar ook de voorzieningen zijn duidelijk beter. Hoogtepunten zijn de Drome provencal, de Vaucluse en de rondrit door de Camarque.
De toenemende schoonheid is een goed argument om de route noord-zuid te fietsen.
Juni was een geweldige maand. Toeristisch rustig maar veel bloemen in het zuiden. Mn de lavendelvelden zijn indrukwekkend.
Route is over het algemeen mooi uitgezet. Veel kleine wegen maar helaas -onvermijdelijk- zo nu en dan een drukke weg.
Aanwijzingen in de boekjes zijn redelijk goed te volgen maar er zijn interpretatieverschillen (wat is een splitsing?) of recentelijke veranderingen in de verkeerssituatie (kruising is nu een rotonde) waardoor je regelmatig fout gaat. Kaartjes ontberen helaas detail. Dat alles is geen probleem, je komt er wel, maar een gpx op je telefoon of een ander device is zeer aan te bevelen!
Tot slot, veel fietsers die ik sprak vonden het lastig om de terugweg te regelen. Fietsbus die vol zat, fietsen die uit elkaar moesten on de TGV. Ikzelf was te laat met boeken, maar vond een goede alternatieve route (als suggestie): met de TER (locale trein) naar Geneve, en daar vandaan (via NS international) met een fietsreservering binnen 1 dag naar NL.
Ik heb deze route gefietst in mei 2023. Start vanuit Enschede en via de Vennbahn.
Ik wilde kamperen maar door het weer maar ook weinige campings maakte het lastig iets te vinden. Dit geldt ook voor horecagelegenheden in Noord Frankrijk. De route is mooi en wordt steeds mooier, het tweede deel is prachtig.
Samen met een goeie vriend ben ik eind september vanuit Antwerpen vertrokken om via Maastricht en de Hoge Venen (Baraque Michel en Botrange) aan te sluiten op de Vennbahn variant van de route. Achteraf gezien waren we erg blij om die variant te kiezen en niet de oudere die recht door de Ardennen loopt. Het was prachtig fietsen door België en Luxemburg, maar vanaf de kerncentrale van Cattenom net over de franse grens kwamen we 2 lange dagen terecht in het eindeloze noordfranse landschap met geen meter vlak en echt constant tegenwind. Dat is waarschijnlijk het nadeel van zo laat op het jaar nog te vertrekken. Het landschap werd pas wat afwisselender en vriendelijker toen we het departement van de Vogezen binnenfietsen.
Hou in Frankrijk rekening met het feit dat de dorpen leeg zijn: er zijn geen winkels, geen bars, geen slagers, geen bakkers. Die zijn allemaal in de jaren ’70-’80 door koning auto en de supermarktboeren naar de industrieterreinen ver buiten de dorpen verhuisd. Eén middag zijn we gered door de frans-brood-automaat en een verlaten appelboom. Een frans stadje daarentegen is altijd goed voor een ‘menu du jour’ waar je voor €15 hoofdgerecht en dessert krijgt geserveerd.
Wij zijn in 7 fietsdagen tot aan het haventje van Corre geraakt, waar mijn vader ons stond op te wachten en de fietsen op de trekhaak gingen (een fietskar is namelijk niet toegelaten op franse treinen). Volgend jaar laten we ons daar afzetten door de onze vrouwen en rijden we hen bij beter weer achterna tot het zuiden van la douce France.