EuroVelo 10, Oostzee Rond
Langs de Oostzee door 9 landen
Net als het ‘rondje Noordzee’ spreekt ook het ‘rondje Oostzee’ tot de verbeelding. Een grote afwisseling van landen, culturen en landschappen. En daarbij: geen hoge bergen, dus ‘eenvoudig’ te fietsen. Echter: de veelheid aan staten met een totaal verschillende (recent-politieke) historie maken dat er nog weinig is terecht gekomen van een samenhangende route.
De route
De route, zoals deze is voorzien, kent weinig natuurlijke, maar des te meer politieke hindernissen. Ook zijn lang niet overal goede, rustige fietsroutes beschikbaar, en wisselt de kwaliteit van het wegdek van perfect tot onbegaanbaar zandpad.
Steeds meer etappes van de EuroVelo 10 zijn klaar. Voor een actueel overzicht zie de EuroVelo website.
In 2018 hebben enkele fietsers voor ons wat notities gemaakt over Finland, Estland en Letland. Dit is samengevat in een brochure (zie ‘Brochure downloaden’).
Voor de secties Rusland (St. Petersburg)-Estland-Letland-Litouwen-Rusland (Kaliningrad)-Polen-Duitsland (Mecklenburg-Vorpommern) is EuroVelo 10 gelijk aan EuroVelo 13. En daarvan bestaan boekjes van Bikeline (Eiserne Vorhang), zie hiervoor de pagina EuroVelo 13, IJzeren Gordijn.
Praktische informatie
Finland
De door EuroVelo aangegeven website over fietsroutes in Finland zwijgt in alle talen over EuroVelo 10. Hier is dus zelfwerkzaamheid geboden. Enige tips vind je in genoemde brochure.
Rusland
Visumplicht zal de meesten voorlopig afschrikken. Direct met de boot naar Estland kan natuurlijk ook. Weet je echter via Vyborg Sint Petersburg te bereiken, dan kun je naar de Estse grens gebruik maken van Euroroute R1.
Ook valt dit deel samen met de EuroVelo 13, IJzeren Gordijn, hier eveneens nog niet ontwikkeld).
Estland
Prima fietsnetwerk, hier is EuroVelo 10 (gelijk aan EuroVelo 13) goed aangegeven. Boekje: Bikeline. Zie ook de brochure.
Letland
Geen wegwijzers, wel is ook hier Bikeline (Eiserne Vorhang) bruikbaar.
Litouwen
Dit is een kort, maar mooi stuk langs de kust. Goede fietspaden, maar (nog) geen wegwijzers. Wel ook hier Bikeline.
Voor wie het volgende stuk Rusland (Kaliningrad) wil overslaan is in Klaipèda een veerdienst naar Kiel mogelijk.
Rusland-2, Kaliningrad
Visumplicht. Sinds 2019 kan ook enkele dagen van te voren een E-Visum aangevraagd worden. Ook hier: Bikeline (Eiserne Vorhang) en Euroroute R1 zijn bruikbare boekjes.
Polen
Er wordt gewerkt aan het traject, het is deels klaar maar nog niet van specifieke wegwijzers voorzien. Voorlopig bruikbaar: EuroVelo 13 of (ten westen van Gdansk): de Ostseeküsten Radweg.
Duitsland
Hier valt de route geheel samen met de Ostseeküsten Radweg. Er zijn (nog) geen EuroVelo wegwijzers.
Denemarken
Het goede Deense fietsnetwerk levert voldoende mogelijkheden: fietsroute 8 (vanaf de Duitse grens, over de zuidkant van de eilanden naar Sjaelland) en fietsroute 9 (langs de oostkust van Sjaelland naar Kopenhagen) zijn inmiddels voorzien van EuroVelo-wegwijzers.
Zweden
Alleen in het uiterste zuiden van Zweden is er sprake van een echte fietsroute. De rest van de 2.500 km door dit immense stuk land is nog niet vastgelegd. Wel zijn er, met gebruik van goede kaarten, voldoende prima fietsroutes te vinden.
Bij de Fietsvakantiewinkel is een overzicht met de beschikbare boekjes van deze Eurovelo.
Deze route is te combineren met de volgende routes:
- Jutlandroute: in Flensburg
- Ring 3: langs de oostkust van Denemarken
- Ring 4: in Gdansk (Venetië-Gdansk)
- Euroroute R1: in Litouwen en Rusland
- Ostseeküsten Radweg: Duitse en Poolse kust (tot Gdansk)
- EuroVelo 13, IJzeren Gordijn: Baltische staten, Rusland, Polen, Duitse kust tussen Usedom en Lübeck
Brochure downloaden
Routeboekjes bestellen
Er zijn geen specifieke routeboekjes. Voor onderdelen van de route kun je gebruik maken van:
Zie ook de pagina Scandinavië voor informatie over kaarten in Finland, Zweden en Denemarken.
Ervaringen van fietsers
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.
Heb je vragen over de route, dan kun je (als je donateur bent) beter je vraag stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.
Deel jouw ervaring