Balkan
Naast de fietsroutes op deze website, zijn er ook andere routes die in of door de Balkan lopen. En er zijn handige websites waar je meer informatie vindt over routes plannen. Op deze pagina vind je een overzicht.
Aanbevolen routes
Hieronder vind je een overzicht met goede fietsroutes die in of door de Balkanlanden lopen. Deze routes zijn in het Nederlands beschreven, of vormen een schakel in ons netwerk ‘Fietsweb’. Van al deze routes vind je meer informatie op de betrokken pagina van onze website.
Sultans Trail
De fietsroute van Wenen naar Istanbul is gebaseerd op de veldtocht van Sultan Kara Mustafa Pasha. Een enkele keer wijkt de route af om een historisch dorp of bezienswaardigheid te bezoeken.
Fietsen door Midden-Europa
De fietsroutes door Midden-Europa vormen een mooie verbinding tussen Ring 3 en Ring 4.
Balkan kust route
De Balkan Kustroute loopt van Triëst in Italië langs de kust van Kroatië, via enkele eilanden en steden als Split en Dubrovnik.
Andere routes
Fietstoerisme is nog nauwelijks in ontwikkeling in de meeste Balkanlanden. Fietsers komen soms met tegenstrijdige verhalen, maar enkele punten springen in het oog:
- In Kroatië is de kustweg prachtig, maar door druk verkeer vooral in het zomerseizoen uitgesproken onaangenaam fietsen.
- Eurovelo 6 is in Kroatië goed aangegeven, maar niet met EV6-bordjes (Ruta Dunav).
- Langs de Sava loopt de Sava-fietsroute tot ver in Slovenië (aansluiting op Ring 4), deze is met borden aangegeven. Zie ook bijbehorende website.
- Er is ook een route langs de Drava, te vinden op een (grotendeels Kroatische) website.
- Meer fietsinformatie (in het Kroatisch) is te vinden op de site van Pedala.
- Bij Osijeck ligt het natuurgebied Kopački Rit, een groot moerasgebied bij de samenvloeiing van de Drava in de Donau, een soort Biesbosch in het groot. Over allerlei paadjes en dijkjes kan je er goed fietsen.
- In Kroatië zijn vrijwel geen campings in het binnenland maar bijna overal worden kamers verhuurd, en in de grotere plaatsen zijn hotels. Uiteraard zijn er wel campings aan de (drukke) kust, op Istrië en de eilanden.
- In Slovenië zijn wat meer campings dan in Kroatië, maar ook meer verkeer op de soms smalle tweebaanswegen. Zie voor meer informatie ook de brochure van de route Venetië-Gdansk (Ring 4) die dwars door Slovenië loopt.
- In Albanië en Montenegro zijn goed te fietsen rustige (binnen)wegen.
- In Bosnië-Herzegowina zijn de wegen rond Sarajevo (erg) druk. Elders zijn de binnenwegen soms onverhard, maar over het algemeen goed te fietsen.
- Voor alle Balkanlanden geldt: er zijn in het binnenland weinig campings, maar hotels en B&B zijn voor West-Europese begrippen niet duur.
- Slovenië en Kroatië tonen een gestage ontwikkeling naar maatstaven van de Europese Unie, in Bosnië-Herzegowina geeft gebrek aan toekomstperspectief (nog steeds) een grauwsluier van triestheid. In Montenegro en Albanië zijn de mensen open en ervaar je veel hulpvaardigheid.
- Griekenland is in het algemeen pittig en ruig fietsgebied. Schitterend landschap en cultuur bieden daar echter ruimschoots compensatie voor. Ga niet fietsen in Athene!