Groene Weg naar de Middellandse Zee
Op de fiets van huis naar de Méditerranée!
Samenstellers Jules Noyons & Peter van Rossum
Deze route loopt van Nederland via België, Luxemburg en Oost-Frankrijk naar de Middellandse Zee en mijdt daarbij druk verkeer en grote steden. In het eerste deel domineren weidse heuvellandschappen en de lieflijke oevers van de Saône. In deel twee vind je een overweldigend landschap, maar ook eeuwenoude cultuur in Orange en Avignon en van Gogh-achtige sfeer in en rondom Arles. Uiteindelijk voert het vlakke land van de Camargue je naar de Middellandse Zee.
De route
De route leidt voor het grootste deel over secundaire wegen van uitstekende kwaliteit: geasfalteerd, behoudens enkele jaagpaden. Met 2 varianten voor de aanloop (Ardennen en Vennbahn) is er keuze voor pittige of geleidelijke klimmen. In Zuid-Frankrijk heb je de keuze uit de kust bij de Rhônedelta, en een variant die naar Narbonne leidt. Informatie over de totale route
De route bestaat uit 2 delen:
Praktische informatie
De hoofdroute start met pittig klimmen door de Belgische Ardennen, maar wanneer je het alternatief over de Vennbahn kiest dan is het klimmen het gehele eerste deel geleidelijk en beperkt. In het tweede deel wordt er wat meer geklommen en gaat het enkele malen tot hooguit 600 meter. De route is vriendelijk en mijdt de passen van Vogezen, Jura en Alpen. Dit maakt het ook voor vakantiefietsers mogelijk de Middellandse Zee te bereiken zonder zich bovenmatig in te spannen.
De boekjes hebben de volgende kenmerken
- Kaartjes met de route
- Navigatietekst (in beide richtingen) met indicatie van voorzieningen.
- Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
- Informatie over historie en toeristische bezienswaardigheden
- Overnachtingslijsten
- Informatie over vervoer
- VVV-adressen
De route is ingetekend op kaarten met schaal 1:150.000
Er is ook een app beschikbaar, waarin de belangrijkste informatie uit het routeboekje is opgenomen. Daarnaast is uiteraard gebruik gemaakt van de mogelijkheden tot extra functionaliteit die een app biedt. Uitgebreide informatie hierover is te vinden bij de Fietsvakantiewinkel-routeapp.
De routes voor deze app zijn ook in onze webwinkel aan te schaffen.
Deel 1
Trein
- Maastricht-Luxemburg (stad), Thionville-Lunéville. Er is géén nachttrein meer naar Basel, dat wordt overstappen met dagtreinen en dan aansluitend via Ring 2 van het Fietsweb van Basel naar Marnay
- Diverse Franse lokale treinverbindingen waarbij de fiets mee mag (hele jaar).
- Zgn. Grande Lignes nemen geen fietsen mee. Sommige TGV’s wel (fiets demonteren/inpakken).
Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.
Bus
- Er stoppen geen fietsbussen op dit traject
- Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).
Deel 2
Trein
- Men is aangewezen op lokale treinen, een avontuurlijke en tijdrovende geschiedenis, die nogal wat vergt van het improvisatievermogen.
- Zie algemene links voor de laatste richtlijnen voor het meenemen van uw fiets in de trein, etc.
Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.
Bus
- Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).
Fietsbus
- Er rijden fietsbussen naar Suze la Rousse, Arles, en Carcassonne (80 km van Narbonne). Met ingang van juni 2019 rijdt er ook een fietsbus op Bourg-en Bresse (25 km vanaf de route bij Serrière-sur-Ain). Alleen hoogseizoen. Aangezien opstapplaatsen en frequentie vaak wijzigen, adviseren we om altijd eerst te kijken op de website of de Fietsvakantiewinkel
Vliegtuig
- Om een vliegveld te vinden zult u een stuk extra moeten fietsen, bijvoorbeeld naar Toulon of Nice. De tarieven variëren enorm, zijn afhankelijk van het tijdstip en lager naarmate men eerder boekt. Informeer op internet bij bijvoorbeeld Transavia, Ryanair of EasyJet. Soms moet u uw fiets verpakken in een kartonnen doos, te verkrijgen bij een plaatselijke fietsenhandelaar. Informeer van tevoren goed naar de voorwaarden!
Deze route is te combineren met de volgende routes:
Deel 1
- Groene Valleien fietsroute: in Alzingen (onder Luxemburg)
- Spoor van de Vrijheid: over de Vennbahn
- Groene Valleien fietsroute (Ring 1): bij Luxemburg
- EuroVelo 19, Internationale Maasroute: bij Charmes en Corre (op de variant)
- EuroVelo 6, Atlantische Oceaan naar Zwarte Zee (Ring 2): bij St. Vit onder Marnay
Deel 2
- EuroVelo 6, Atlantische Oceaan naar Zwarte Zee (Ring 2): bij St. Vit onder Marnay
- Midden Frankrijkroute (Ring 3): traject Hauterives-Faramans valt samen
- Katharen-Basken fietsroute (Ring 4): in Narbonne (Narbonne-variant)
- Fietsen langs het Canal du Midi: van Béziers tot Narbonne
- Fietsen door de Provence (Ring 4): bij Avignon
- EuroVelo 17, Via Rhona: tussen Orange en de monding van de Rhône
Routeboekjes bestellen
- Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1: Maastricht – Marnay
- Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 2: Marnay – Sts. Marie-de-la-Mer
Meer informatie
GPS-track downloaden
- GPS-bestand Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1 – bijgewerkt sep 2023 (zip, 708 kB)
- GPS-bestand Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 2 – bijgewerkt juni 2024 (zip, 126 kB)
Route-App
Ook verkrijgbaar als Route-App
Extra informatie downloaden
- Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer (pdf, 250 kB)
Aanvullingen en opmerkingen
Download aanvullingen
Deel 1
- 7e druk 2018 – aanvullingen bijgewerkt november 2024 (pdf, 865 kB)
- 6e druk 2015 – aanvullingen bijgewerkt september 2017 (pdf, 439 kB)
Deel 2
- 8e druk 2022 – aanvullingen bijgewerkt oktober 2024 (pdf, 132 kB)
- 7e druk 2019 – aanvullingen bijgewerkt juni 2022 (pdf, 561 kB)
Laatste wijzigingen op de route
Bekijk de opmerkingen of geef zelf een wijziging door
Deel deze route
Deel 1: van Maastricht naar Marnay
Je start in Maastricht of Heerlen. Bij de hoofdvariant verandert het landschap spectaculair, kort nadat je Maastricht verlaten hebt, in de Belgische Ardennen. Wouden en schitterende vergezichten. Wil je geleidelijker klimmen, dan kun je kiezen voor de nieuwe Vennbahnvariant over een historische spoorlijn die start in Heerlen en zich op de grens van Luxemburg weer bij de hoofdroute voegt. Daarna rijd je door de kalme heuvels van Lotharingen, de uitlopers van de Vogezen en een Hollands aandoend traject over een jaagpad langs de Saône.
NB: vanaf de 7e druk wordt het Eifel-alternatief niet meer beschreven en is uitsluitend gekozen voor de Vennbahnvariant.
Deel 2: van Marnay naar Stes. Maries-de-la-Mer
Na Poligny beklim je het Juraplateau naar het hoogste punt van deze route (600 m). Dan een mooie afdaling langs de oevers van de Ain met zijn stuwmeren. Na Loyettes door de spectaculaire Pas de Lauzens (500 m) en de valleien daarachter, tussen de oprijzende rotspartijen. En dan over de vlakke weg via indrukwekkende cultuur in Orange, Avignon en Arles, door het unieke deltalandschap van de Camargue met zijn rijstvelden en flamingo’s naar het voormalige vissersplaatsje Stes.Maries-de-la-Mer.
Fotoalbum
Ervaringen van fietsers
Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.
Heb je vragen over de route, dan kun je (als je donateur bent) beter je vraag stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.
Deel jouw ervaring
Heel veel dank aan de auteurs en alle medewerkers voor het uitschrijven van deze schitterende route. Met beide boekjes ben ik zonder fout rijden van de Vennbahn tot in Sts Maries de la Mer geraakt. Prachtige route, elke dag weer anders. Zoals anderen reeds zeiden inderdaad ook wel een pittige route. Wie niet graag klimt, kiest beter een andere route… Maar de uitzichten die je telkens krijgt eens je boven bent zijn onbeschrijflijk! Absolute aanrader!!
Ik reed de route in juni 2017 met zowat elke dag volle zon. Ter inspiratie mijn traject:
Dag 1: vertrokken met trein van Ieper (Vl.) naar Welkenraedt en vandaar nog 20km naar Raeren met aansluiting op de Vennbahn tot Kuchelscheid. Totaal: 56 km. Overnachting: Casa Carmen (absolute aanrader!)
Dag 2: Kuchelscheid – Wiltz (102 km) overnachting: camping in Wiltz (prima camping met lekker restaurant!)
Dag 3: Wiltz – Luxembourg (80km)Overnachting jeugdherberg (lawaaierig en warm, tegenvaller)
Dag 4 Luxembourg – Brulange (116km)Overnachting in Brulange (kaart 18), op ong. 3km van de route: Les Jardins de Noah (absolute aanrader en gastvrouw bereidt op vraag avondmaal voor fietsers, want in de nabijheid is er niets)
Dag 5 Brulange – Lunéville (79km)overnachting: camping municipal (mooie rustige ligging aan park en vlakbij centrum met enkele restaurants)
Dag 6 Lunéville – Claudon (103 km)Bedoeling was om halt te houden op camping in Darney maar die bleek definitief gesloten. Nog wat verder gereden naar Claudon en daar bordjes ‘Moulin de la Scie’ gevolgd. Zeer afgelegn, maar de meest unieke locatie van de tour en als een koning ontvangen door een uitermate sympathiek koppel. Je slaapt hier boven de Saone in een gerestaureerde watermolen en voor een zeer klein prijsje!!! Schitterende locatie, de klim in het verlaten de volgende ochtend meer dan waard. Niet te missen als je hier je stop plant.
Dag 7 Claudon – Port sur Saône (55 km)Rustige en vriendelijke camping, weg van de drukte van de stad (onaangenaam doorgaand verkeer). Lekker restaurant op wandelafstand (langs de route) Le Pomme d’or.
Dag 8: Port-sur-Saône – Arc et Senans (110km)Overnachting in ietwat verouderd pensionnetje net naast de Salines maar met heel vriendelijke ontvangst en mogelijkheid tot eenvoudig avondmaal..
Dag 9 Arc et Senas – La Tour du Meix (82km)Overnachting op camping Surchauffant net buiten La Tour du Meix. Grote maar groene en rustige camping (met zwembad). Zeer fietsvriendelijk, ook het trekkerstarief (6,30 EUR). Prachtige ligging aan het Lac du Vouglans. Eetgelegenheid vooraan de camping.
Dag 10 La Tour du Meix – Priay (87km)Overnachting: camping Priay, eenvoudig en wat verouderd sanitair maar aan de Ain gelegen (pootjebaden of zwemmen mogelijk). Zeer eenvoudige snack te verkrijgen.
Dag 11 Priay – Faramans (96 km)Zéér fietsvriendelijke camping, mooi uitgerust nieuw sanitair. Overdekte eet/zitplaats met microgolf en ijskast! Italiaans restaurant vlakbij camping.
Dag 12 Faramans (verplichte rustdag wegens fietspech en zondag: alles gesloten)
Dag 13: dankzij sympathieke campingeigenaar die me naar fietsenmaker bracht op 12km (!) toch de route kunnen aanvatten.Faramans – Chabeuil (86km)overnachting: verouderd hotel en ietwat duur Le Relais du Soleil, wel lekkere keukenDag 14 Chabeuil – Suze-La-Rousse (107km)overnachting Ch dH ‘Lo Rastelie’ met ook lekkere table d’hote. Goed adresje vlakbij de wijnuniversiteit!
Dag 15 Suze-la-Rousse – Saint-Gilles (127km)Overnachting: hotel Le Cours in centrum. OK adresje met lekker en zeer betaalbaar restaurant.
Dag 16 St-Gilles – Saintes Maries de la Mer – Sète (144 km)overnachting in Sète omwille van fietstransport in hotel La Conga (zeer eenvoudig en goede keuken).
Terug met TGV Montpellier – Lille Europe (rechtstreeks, ong. 5u)
Wij hebben vanaf Dijon naar Marnay en vervolgens de Narbone variant gefietst. Valras Plage is een plaats waar we niet wilden zijn, maar aan de overkant van de Petit Rhone in Serignan Plage hadden we het een stuk beter naar onze zin. We zijn niet doorgereden naar Narbonne,maar langs de kust, deels langs het Canal du Midi, naar Saintes Maries de la Mer gereden Van daar uit de route terug gereden tot Orange. Vanauit Orange met de trein (TER) terug naar Dijon. Mede dankzij de GPS tracks en het boekje.Aandachtspunt voor wie de Narbonne variant rijden. De camping in Saint-Martin-de-Londes (pagina 44 van het boekje) is opgeheven. Genietend van de prachtige afdaling door de Georges-de-l’Herault zijn we daarom doorgereden naar Gignac.
In juli 2014 en april/mei 2017 hebben we de Barcelona route en de Groene Weg gecombineerd. In 2014 van Thoirette (aan de Ain) terug naar Diever (via de Eiffel), in 2017 van Thoirette naar Stes-Marie en Valras-Plage. Cluny was het keerpunt in de Barcelona route. We hebben zelf de ca. 100 km tussen beide routes binnendoor gefietst. De GW is over het algemeen een heel mooie route en niet echt zwaar. Hellingen boven de 6% komen zelden voor. Het mooiste deel vonden we de Languedoc vanaf Valras-Plage naar Causse-de-la-Selle, vanwaar we de (ook heel mooie) Barcelona route naar Cluny hebben gevolgd.Van Stes-Maries naar Valras-Plage kan vrij autoluw worden gereden door de Voie Vertes te volgen en het gravelpad langs het Canal Rhône à Sète (hoewel daar borden staan dat je er niet mag fietsen, zijn er voldoende mensen die dat doen). Aigues-Mortes is een fraaie, ommuurde stad, maar ook eind april al heel druk.Van Loyettes tot Arles hadden we de mistral, zonder de blauwe luchten zoals beschreven in de gids. Het was heel koud met als enige voordeel een sterke wind mee.
Deze route hebben we in 2012 gefietst. Het reisverslag kun je hier lezen: http://www.vanderveeke.net/fiets2012/fietsen.htm
Afgelopen zomer (eind juli/augustus 2016) samen met mijn zoon (16) met onze racefietsen – met minimale bagage en trekkerstentje – De Groene Weg gefietst. Ik had achter mijn fiets een Xtrawheel hangen met daaraan 2 Ortliebtassen daarop het tentje en kleine roltas. Mijn zoon had een grote zadeltas van 12 liter. Om comfortabel te kunnen fietsen op verschillend wegdek hebben we de fietsbanden gewisseld van 23 mm naar 25 mm. Er is slechts 2 keer lek gereden. De eerste keer door een pootje van een nietje op de Vennbahnweg. Dat was bijzonder omdat het asfalt er bijzonder glad bij lag. De tweede keer was de boosdoener een scherpe steen op een grove steenslagweg. Overigens kom je dergelijke wegen niet tegen op de route, tenzij je – zoals in ons geval – verkeerd rijdt en onbedoeld op zo’n pad terecht komt. Over het algemeen is de kwaliteit van de wegen goed, maar het blijft natuurlijk oppassen voor kuilen, scheuren en gaten.Terug zijn we gereisd met de fietsbus van Cycletours. We zijn opgestapt in Arles. Alles kan mee in de bus, ook het aanhangwagentje. Voor het wagentje betaal je wel wat extra’s.
Afgelopen zomer met onze tandem de Groene Weg gefietst. Een prachtige en afwisselende route. Maar wel zwaarder dan we op grond van de informatie op website hadden vermoed:
De route is vriendelijk en mijdt de passen van Vogezen, Jura en Alpen. Dit maakt het ook voor vakantiefietsers mogelijk de Middellandse Zee te bereiken zonder zich bovenmatig in te spannen.
Afgezien van de trajecten langs de Saone en de Rhone is er tot Avignon geen meter vlak. We kwamen regelmatig mensen tegen die dezelfde ervaring hadden. Dus al hoef je geen Alpenpas over, de route vonden wij best pittig. Houd er rekening mee dat Noord Frankrijk dun bevolkt is, weinig voorzieningen om inkopen te doen, al was een bakker meestal nog wel voorhanden. Terug vlogen we comfortabel vanuit Montpellier terug met Transavia, alleen een fietshoes was voldoende.
Wij zijn net terug van 4 weken fietsen langs de groene route. We hebben genoten! Hier ons blog: http://fietsverhalen.reislogger.nl/welkom-reisblog.206813
Wij hebben de route in juni 2016 gefietst en een blog bijgehouden.rolandeensjoukedoendegroeneweg.wordpress.com
We hebben in 2014 de Groene Weg gefietst van Haarlem naar Saint Maries de la Mer. Over onze ervaringen hebben we een dagboek bijgehouden dat je kunt vinden op http://www.wegopdefiets.nl/groene_weg_van_dag_tot_dag
Wij fietsten de ‘Groene Weg’ in 2011, hier het adres van onze blog van toen: verslag