Groene Weg naar de Middellandse Zee
Op de fiets van huis naar de Méditerranée!
Samenstellers Jules Noyons & Peter van Rossum
Deze route loopt van Nederland via België, Luxemburg en Oost-Frankrijk naar de Middellandse Zee en mijdt daarbij druk verkeer en grote steden. In het eerste deel domineren weidse heuvellandschappen en de lieflijke oevers van de Saône. In deel twee vind je een overweldigend landschap, maar ook eeuwenoude cultuur in Orange en Avignon en van Gogh-achtige sfeer in en rondom Arles. Uiteindelijk voert het vlakke land van de Camargue je naar de Middellandse Zee.
De route
De route leidt voor het grootste deel over secundaire wegen van uitstekende kwaliteit: geasfalteerd, behoudens enkele jaagpaden. Met 2 varianten voor de aanloop (Ardennen en Vennbahn) is er keuze voor pittige of geleidelijke klimmen. In Zuid-Frankrijk heb je de keuze uit de kust bij de Rhônedelta, en een variant die naar Narbonne leidt. Informatie over de totale route
De route bestaat uit 2 delen:
Praktische informatie
De hoofdroute start met pittig klimmen door de Belgische Ardennen, maar wanneer je het alternatief over de Vennbahn kiest dan is het klimmen het gehele eerste deel geleidelijk en beperkt. In het tweede deel wordt er wat meer geklommen en gaat het enkele malen tot hooguit 600 meter. De route is vriendelijk en mijdt de passen van Vogezen, Jura en Alpen. Dit maakt het ook voor vakantiefietsers mogelijk de Middellandse Zee te bereiken zonder zich bovenmatig in te spannen.
De boekjes hebben de volgende kenmerken
- Kaartjes met de route
- Navigatietekst (in beide richtingen) met indicatie van voorzieningen.
- Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
- Informatie over historie en toeristische bezienswaardigheden
- Overnachtingslijsten
- Informatie over vervoer
- VVV-adressen
De route is ingetekend op kaarten met schaal 1:150.000
Er is ook een app beschikbaar, waarin de belangrijkste informatie uit het routeboekje is opgenomen. Daarnaast is uiteraard gebruik gemaakt van de mogelijkheden tot extra functionaliteit die een app biedt. Uitgebreide informatie hierover is te vinden bij de Fietsvakantiewinkel-routeapp.
De routes voor deze app zijn ook in onze webwinkel aan te schaffen.
Deel 1
Trein
- Maastricht-Luxemburg (stad), Thionville-Lunéville. Er is géén nachttrein meer naar Basel, dat wordt overstappen met dagtreinen en dan aansluitend via Ring 2 van het Fietsweb van Basel naar Marnay
- Diverse Franse lokale treinverbindingen waarbij de fiets mee mag (hele jaar).
- Zgn. Grande Lignes nemen geen fietsen mee. Sommige TGV’s wel (fiets demonteren/inpakken).
Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.
Bus
- Er stoppen geen fietsbussen op dit traject
- Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).
Deel 2
Trein
- Men is aangewezen op lokale treinen, een avontuurlijke en tijdrovende geschiedenis, die nogal wat vergt van het improvisatievermogen.
- Zie algemene links voor de laatste richtlijnen voor het meenemen van uw fiets in de trein, etc.
Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.
Bus
- Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).
Fietsbus
- Er rijden fietsbussen naar Suze la Rousse, Arles, en Carcassonne (80 km van Narbonne). Met ingang van juni 2019 rijdt er ook een fietsbus op Bourg-en Bresse (25 km vanaf de route bij Serrière-sur-Ain). Alleen hoogseizoen. Aangezien opstapplaatsen en frequentie vaak wijzigen, adviseren we om altijd eerst te kijken op de website of de Fietsvakantiewinkel
Vliegtuig
- Om een vliegveld te vinden zult u een stuk extra moeten fietsen, bijvoorbeeld naar Toulon of Nice. De tarieven variëren enorm, zijn afhankelijk van het tijdstip en lager naarmate men eerder boekt. Informeer op internet bij bijvoorbeeld Transavia, Ryanair of EasyJet. Soms moet u uw fiets verpakken in een kartonnen doos, te verkrijgen bij een plaatselijke fietsenhandelaar. Informeer van tevoren goed naar de voorwaarden!
Deze route is te combineren met de volgende routes:
Deel 1
- Groene Valleien fietsroute: in Alzingen (onder Luxemburg)
- Spoor van de Vrijheid: over de Vennbahn
- Groene Valleien fietsroute (Ring 1): bij Luxemburg
- EuroVelo 19, Internationale Maasroute: bij Charmes en Corre (op de variant)
- EuroVelo 6, Atlantische Oceaan naar Zwarte Zee (Ring 2): bij St. Vit onder Marnay
Deel 2
- EuroVelo 6, Atlantische Oceaan naar Zwarte Zee (Ring 2): bij St. Vit onder Marnay
- Midden Frankrijkroute (Ring 3): traject Hauterives-Faramans valt samen
- Katharen-Basken fietsroute (Ring 4): in Narbonne (Narbonne-variant)
- Fietsen langs het Canal du Midi: van Béziers tot Narbonne
- Fietsen door de Provence (Ring 4): bij Avignon
- EuroVelo 17, Via Rhona: tussen Orange en de monding van de Rhône
Routeboekjes bestellen
- Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1: Maastricht – Marnay
- Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 2: Marnay – Sts. Marie-de-la-Mer
Meer informatie
GPS-track downloaden
- GPS-bestand Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1 – bijgewerkt sep 2023 (zip, 708 kB)
- GPS-bestand Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 2 – bijgewerkt juni 2024 (zip, 126 kB)
Route-App
Ook verkrijgbaar als Route-App
Extra informatie downloaden
- Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer (pdf, 250 kB)
Aanvullingen en opmerkingen
Download aanvullingen
Deel 1
- 7e druk 2018 – aanvullingen bijgewerkt november 2024 (pdf, 865 kB)
- 6e druk 2015 – aanvullingen bijgewerkt september 2017 (pdf, 439 kB)
Deel 2
- 8e druk 2022 – aanvullingen bijgewerkt oktober 2024 (pdf, 132 kB)
- 7e druk 2019 – aanvullingen bijgewerkt juni 2022 (pdf, 561 kB)
Laatste wijzigingen op de route
Bekijk de opmerkingen of geef zelf een wijziging door
Deel deze route
Deel 1: van Maastricht naar Marnay
Je start in Maastricht of Heerlen. Bij de hoofdvariant verandert het landschap spectaculair, kort nadat je Maastricht verlaten hebt, in de Belgische Ardennen. Wouden en schitterende vergezichten. Wil je geleidelijker klimmen, dan kun je kiezen voor de nieuwe Vennbahnvariant over een historische spoorlijn die start in Heerlen en zich op de grens van Luxemburg weer bij de hoofdroute voegt. Daarna rijd je door de kalme heuvels van Lotharingen, de uitlopers van de Vogezen en een Hollands aandoend traject over een jaagpad langs de Saône.
NB: vanaf de 7e druk wordt het Eifel-alternatief niet meer beschreven en is uitsluitend gekozen voor de Vennbahnvariant.
Deel 2: van Marnay naar Stes. Maries-de-la-Mer
Na Poligny beklim je het Juraplateau naar het hoogste punt van deze route (600 m). Dan een mooie afdaling langs de oevers van de Ain met zijn stuwmeren. Na Loyettes door de spectaculaire Pas de Lauzens (500 m) en de valleien daarachter, tussen de oprijzende rotspartijen. En dan over de vlakke weg via indrukwekkende cultuur in Orange, Avignon en Arles, door het unieke deltalandschap van de Camargue met zijn rijstvelden en flamingo’s naar het voormalige vissersplaatsje Stes.Maries-de-la-Mer.
Fotoalbum
Ervaringen van fietsers
Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.
Heb je vragen over de route, dan kun je (als je donateur bent) beter je vraag stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.
Deel jouw ervaring
3 juli 2019 Proloog
Ik heb een nieuwe navigatie-app op mijn I-phone: OsmAnd. Ge-wel-dig. De app doet precies wat hij moet doen. Met een duidelijke lijn aangeven waar ik heen moet, de hoogte en de snelheid geven, en met gratis offline kaarten van Europa (open street map)…..
Klik hier voor het volledige verslag
Dag, Ik lees in je verslag van “de groene weg” kort over een E-bike. Is de Gw per E-bike te doen?
Mvg.,
Jan
We hadden de boekjes van de Groene Weg naar de Middellandse Zee (deel 1 en 2) al in ons bezit, maar kozen toch een andere route, nl.de V50 en de Via Rhona die grotendeels de rivierdalen volgde (Moezel, Saone, Rhone). Dit op een E-bike met voorwielmotor. Van de V50 ontbreken echter delen van de route. Dus die is niet aan te raden. Aan het einde van de route hebben we wel stukken uit het groene boekje gedaan. Verder is het absoluut niet aan te raden van de Via Rhona het deel te fietsen tussen Lyon en Vienne. Een absolute ramp. Neem dit stuk met de trein!
De Groene Weg, juni/juli 2019
15 juni, aankomst in Arles met de nachtbus, niet heel comfortabel maar goed te doen.
We stapten op in Sloterdijk, spullen de bus in, fiets in de aanhanger en gaan… ..Klik hier voor het hele verslag
Eind mei 2018 de Groene Weg gebruikt als belangrijk deel van een fietstrip van Haarlem naar Alpe d-Huez. We hebben gekozen voor het Vennbahn-alternatief: Ardennen al bekend terrein en ik moet zeggen dat de herinneringen aan het trein-verleden die je overal aantreft mij heel goed is bevallen. Wel de fout gemaakt om in Monschau te lunchen (alleen maar bejaarden en Chinezen, en de weg er naar toe is een fraaie kasseienklassieker waardig) maar verder heerlijke route.
Na wat hotelperikelen in Port-sur-Saône (last-minute boeking viel in het water, zoektocht van uren…) en panne in Besancon (ik ben de Decathlon eeuwig dankbaar) tot Lac de Coiselet (Jura) de route gevolgd (dus deel 1 en een stuk van deel 2) en daarna de eigen route. En dan krijg je meteen waardering voor de route-bouwers: met name de hoogtemeters zijn lastig te voorspellen op papier en mijn eigen mix van La Grande traversée du Jura en de ViaRhôna bleek dus in de praktijk flinke kuitenbijters te bevatten. Tja, het leverde deze nieuwbakken lange-afstandsfietsers in ieder geval mooie verhalen en een paar wijze lessen op. Ik heb de route 100% op GPS (Garmin Oregon 600) gereden en de GPX klopt perfect. Ik heb het boekje ook gekocht natuurlijk voor de voorpret en onderweg als naslagwerk en voor de planning van de etappes en slaapplaatsen. Onderweg was er volop gelegenheid voor overnachten en eten, ook in het verder vrij desolate Noord-Frankrijk. Hou alleen wel de Franse lunchtijden (de keuken sluit echt om 14:00 uur…) in de gaten, en het feit dat de route vaak het centrum van dorpen en steden mijdt en je dus vaak zelf alert moet zijn bij het tijdig zoeken van een supermarkt of restaurant. Je kunt ons verhaal nog teruglezen op https://www.polarsteps.com/RemcoTekstra/689494-road-to-alpe-d-huez-2018
Deze zomer ben ik in precies 3 weken van Hilversum naar de Cote d’Azur gefietst. Daarbij heb ik vanaf Heerlen tot aan Orange gebruik gemaakt van de geweldige boekjes van Europafietsers. De laatste 4 dagen moest ik vanaf Orange naar Frejus en toen was ik aangewezen op, onder andere, Google Maps. In die dagen ben ik pas echt gaan begrijpen wat het belang is van dit soort uitgewerkte routes. Ik miste de mooie weggetjes, de verstilde dorpjes en de geweldige natuur.Ik heb genoten en deze 2 gekke boekjes waren 3 weken lang mijn oude en nieuwe testament. Heel veel dank aan de makers!!!
Wij fietsten deze route in 2012, en voor ons blijft dit nog steeds één van de beste fietsherinneringen die we hebben. Autoluw, haalbaar voor niet echte klimmers en de beloning om na al die fietskilometers aan te komen bij de Middellandse Zee is heerlijk.Ik maakte een uitgebreide fotoreportage van onze reis in 2 delen:
– https://fietsenchrislu.wordpress.com/2012/09/01/frankrijk-groene-weg-1/
– https://fietsenchrislu.wordpress.com/2012/09/02/frankrijk-groene-weg-2/
Zeker een aanrader.
Van 25 Juli tot 8 September hebben wij deze route gefietst. Vanuit Arles naar Roermond via de Eifel-alternatief. Hier onze reisimpressie (gemaakt met een praktische app.: Polarsteps.com)
Mijn vrouw en ik zijn begin 50 en redelijk getraind. Wel was dit onze eerste fietstocht van een dergelijke lange afstand. Tot nu toe hadden we niet meer dan enkele dagen tot een week achtereen gefietst. We hebben de Groene Weg in ruim 3 weken gefietst, inclusief 3 rustdagen, en kwamen zodoende op gemiddeld 65 kilometer per dag. Dat liet ons voldoende ruimte om ook eens een stad te bekijken, een boek te lezen, te schrijven / fotograferen en dergelijke. De langste etappe was 94 kilometer en de kortste 45 kilometer. We hebben de route gefietst vanaf Heerlen via de Vennbahn en vervolgens zijn we via Metz en Nancy gegaan en zijn we bij Charmes weer op de officiële Groene Weg gekomen. De overnachtingen in B&B’s, hotelletjes, chambre d’hotes, etc. hadden we van tevoren geboekt. We hadden dus geen kampeerspullen mee. Zoals wij het deden vonden we de route erg leuk en prima te doen. Er zitten zeker genoeg stukken in die nagenoeg vlak zijn en de klimmetjes, die er af en toe ook zijn, vonden we niet al te lastig. Terug gingen we met de fietsen in Montpellier op het vliegtuig (Transavia) en dat verliep prima. Al met al vonden wij het een prachtige route en van harte aanbevolen.
Ik heb de route vanuit mijn woonplaats (bij Amersfoort) naar Stes Maries gefietst van 24 juli – 7 augustus 2017. Groot compliment voor de samenstellers: een prachtige route! Ik moest wel wennen aan de routebeschrijving in de boekjes en in het begin reed ik nogal eens fout. Soms lijkt het meer op een fietspuzzeltocht dan een routebeschrijving maar na 3 dagen ging het al veel beter en heb ik nauwelijks meer fout gereden. Volgend jaar een andere route! Ik ben enthousiast.
Wij hebben de volledige route gefietst op de tandem vanuit Delft – Maastricht – hoofroute door de Ardennen – Narbonne – Carcassonne. Het is een zeer pittige route en wat opviel is dat de boekjes de route netjes weergeven maar niet altijd correct de hoogtemeters weergeven. Wij kwamen tot ongeveer 20.000 meters die om hoog gaan daar zit dan wel elke heuvel in opgenomen. De Narbonne variant is erg pittig met name het eerste stuk van deze route. Kortom een erg mooie route maar denk er niet te gemakkelijk over. Onze goedkoopste overnachting was 7,80 euro en de duurste ”over de top” 67 euro (Blue-Bayou) opmerkingen die van belang zijn:
Camping Gritt bij Ingeldorf gaat dicht in oktober 2017 tot en met voorjaar 2019 wegens verbouwing.
Camping La Pinede bij Mondragon, niet fietsvriendelijk eigenaar plaatst je op een achteraf plekje waar werkelijk niets vlak loopt. Alleen doen als je een super kleine tent bij je hebt.
Valras-plage: camping Blue Bayou daar moet je niet wezen als fietser. Wij waren daar omdat we graag in de Middellandse zee wilden zwemmen. Voor de rest een zeer slechte camping de campings van 12 euro waren schoner dan deze zogenaamde 5 sterren camping
Narbonne: camping La-Nautique niet fietsvriendelijk je staat op een plekje vol in de wind ”tramontana” als je pech hebt. Doe je het wel dan heb je rotsharingen nodig volledig steenachtige ondergrond. In Carcassonne hebben wij overnacht in een super leuk hotel dit omdat onze fiets daar wordt opgehaald. Niet duur 57 euro per nacht, ontbijt 7,50. enorm fietsvriendelijk en je kunt er super lekker eten voor niet veel geld.
Hotel: L’Etoile volledige adres op Soetens fietsvervoer.