Groene Weg naar de Middellandse Zee
Op de fiets van huis naar de Méditerranée!
Samenstellers Jules Noyons & Peter van Rossum
Deze route loopt van Nederland via België, Luxemburg en Oost-Frankrijk naar de Middellandse Zee en mijdt daarbij druk verkeer en grote steden. In het eerste deel domineren weidse heuvellandschappen en de lieflijke oevers van de Saône. In deel twee vind je een overweldigend landschap, maar ook eeuwenoude cultuur in Orange en Avignon en van Gogh-achtige sfeer in en rondom Arles. Uiteindelijk voert het vlakke land van de Camargue je naar de Middellandse Zee.
De route
De route leidt voor het grootste deel over secundaire wegen van uitstekende kwaliteit: geasfalteerd, behoudens enkele jaagpaden. Met 2 varianten voor de aanloop (Ardennen en Vennbahn) is er keuze voor pittige of geleidelijke klimmen. In Zuid-Frankrijk heb je de keuze uit de kust bij de Rhônedelta, en een variant die naar Narbonne leidt. Informatie over de totale route
De route bestaat uit 2 delen:
Praktische informatie
De hoofdroute start met pittig klimmen door de Belgische Ardennen, maar wanneer je het alternatief over de Vennbahn kiest dan is het klimmen het gehele eerste deel geleidelijk en beperkt. In het tweede deel wordt er wat meer geklommen en gaat het enkele malen tot hooguit 600 meter. De route is vriendelijk en mijdt de passen van Vogezen, Jura en Alpen. Dit maakt het ook voor vakantiefietsers mogelijk de Middellandse Zee te bereiken zonder zich bovenmatig in te spannen.
De boekjes hebben de volgende kenmerken
- Kaartjes met de route
- Navigatietekst (in beide richtingen) met indicatie van voorzieningen.
- Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
- Informatie over historie en toeristische bezienswaardigheden
- Overnachtingslijsten
- Informatie over vervoer
- VVV-adressen
De route is ingetekend op kaarten met schaal 1:150.000
Er is ook een app beschikbaar, waarin de belangrijkste informatie uit het routeboekje is opgenomen. Daarnaast is uiteraard gebruik gemaakt van de mogelijkheden tot extra functionaliteit die een app biedt. Uitgebreide informatie hierover is te vinden bij de Fietsvakantiewinkel-routeapp.
De routes voor deze app zijn ook in onze webwinkel aan te schaffen.
Deel 1
Trein
- Maastricht-Luxemburg (stad), Thionville-Lunéville. Er is géén nachttrein meer naar Basel, dat wordt overstappen met dagtreinen en dan aansluitend via Ring 2 van het Fietsweb van Basel naar Marnay
- Diverse Franse lokale treinverbindingen waarbij de fiets mee mag (hele jaar).
- Zgn. Grande Lignes nemen geen fietsen mee. Sommige TGV’s wel (fiets demonteren/inpakken).
Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.
Bus
- Er stoppen geen fietsbussen op dit traject
- Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).
Deel 2
Trein
- Men is aangewezen op lokale treinen, een avontuurlijke en tijdrovende geschiedenis, die nogal wat vergt van het improvisatievermogen.
- Zie algemene links voor de laatste richtlijnen voor het meenemen van uw fiets in de trein, etc.
Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.
Bus
- Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).
Fietsbus
- Er rijden fietsbussen naar Suze la Rousse, Arles, en Carcassonne (80 km van Narbonne). Met ingang van juni 2019 rijdt er ook een fietsbus op Bourg-en Bresse (25 km vanaf de route bij Serrière-sur-Ain). Alleen hoogseizoen. Aangezien opstapplaatsen en frequentie vaak wijzigen, adviseren we om altijd eerst te kijken op de website of de Fietsvakantiewinkel
Vliegtuig
- Om een vliegveld te vinden zult u een stuk extra moeten fietsen, bijvoorbeeld naar Toulon of Nice. De tarieven variëren enorm, zijn afhankelijk van het tijdstip en lager naarmate men eerder boekt. Informeer op internet bij bijvoorbeeld Transavia, Ryanair of EasyJet. Soms moet u uw fiets verpakken in een kartonnen doos, te verkrijgen bij een plaatselijke fietsenhandelaar. Informeer van tevoren goed naar de voorwaarden!
Deze route is te combineren met de volgende routes:
Deel 1
- Groene Valleien fietsroute: in Alzingen (onder Luxemburg)
- Spoor van de Vrijheid: over de Vennbahn
- Groene Valleien fietsroute (Ring 1): bij Luxemburg
- EuroVelo 19, Internationale Maasroute: bij Charmes en Corre (op de variant)
- EuroVelo 6, Atlantische Oceaan naar Zwarte Zee (Ring 2): bij St. Vit onder Marnay
Deel 2
- EuroVelo 6, Atlantische Oceaan naar Zwarte Zee (Ring 2): bij St. Vit onder Marnay
- Midden Frankrijkroute (Ring 3): traject Hauterives-Faramans valt samen
- Katharen-Basken fietsroute (Ring 4): in Narbonne (Narbonne-variant)
- Fietsen langs het Canal du Midi: van Béziers tot Narbonne
- Fietsen door de Provence (Ring 4): bij Avignon
- EuroVelo 17, Via Rhona: tussen Orange en de monding van de Rhône
Routeboekjes bestellen
- Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1: Maastricht – Marnay
- Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 2: Marnay – Sts. Marie-de-la-Mer
Meer informatie
GPS-track downloaden
- GPS-bestand Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1 – bijgewerkt sep 2023 (zip, 708 kB)
- GPS-bestand Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 2 – bijgewerkt juni 2024 (zip, 126 kB)
Route-App
Ook verkrijgbaar als Route-App
Extra informatie downloaden
- Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer (pdf, 250 kB)
Aanvullingen en opmerkingen
Download aanvullingen
Deel 1
- 7e druk 2018 – aanvullingen bijgewerkt november 2024 (pdf, 865 kB)
- 6e druk 2015 – aanvullingen bijgewerkt september 2017 (pdf, 439 kB)
Deel 2
- 8e druk 2022 – aanvullingen bijgewerkt oktober 2024 (pdf, 132 kB)
- 7e druk 2019 – aanvullingen bijgewerkt juni 2022 (pdf, 561 kB)
Laatste wijzigingen op de route
Bekijk de opmerkingen of geef zelf een wijziging door
Deel deze route
Deel 1: van Maastricht naar Marnay
Je start in Maastricht of Heerlen. Bij de hoofdvariant verandert het landschap spectaculair, kort nadat je Maastricht verlaten hebt, in de Belgische Ardennen. Wouden en schitterende vergezichten. Wil je geleidelijker klimmen, dan kun je kiezen voor de nieuwe Vennbahnvariant over een historische spoorlijn die start in Heerlen en zich op de grens van Luxemburg weer bij de hoofdroute voegt. Daarna rijd je door de kalme heuvels van Lotharingen, de uitlopers van de Vogezen en een Hollands aandoend traject over een jaagpad langs de Saône.
NB: vanaf de 7e druk wordt het Eifel-alternatief niet meer beschreven en is uitsluitend gekozen voor de Vennbahnvariant.
Deel 2: van Marnay naar Stes. Maries-de-la-Mer
Na Poligny beklim je het Juraplateau naar het hoogste punt van deze route (600 m). Dan een mooie afdaling langs de oevers van de Ain met zijn stuwmeren. Na Loyettes door de spectaculaire Pas de Lauzens (500 m) en de valleien daarachter, tussen de oprijzende rotspartijen. En dan over de vlakke weg via indrukwekkende cultuur in Orange, Avignon en Arles, door het unieke deltalandschap van de Camargue met zijn rijstvelden en flamingo’s naar het voormalige vissersplaatsje Stes.Maries-de-la-Mer.
Fotoalbum
Ervaringen van fietsers
Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.
Heb je vragen over de route, dan kun je (als je donateur bent) beter je vraag stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.
Deel jouw ervaring
deze zomer deel 1 en deel 2 (richting Narbonne) gefietst vanuit Groningen.
Ja, delen waren mooi, de gekozen wegen overwegend stil, maar de drang om zo min mogelijk hoogte meters te maken leidt ook tot keuzes die ik al fietsende niet erg kon waarderen. Fietsen door het Rhonedal rond Lyon terwijl je ten oosten het prachtige Massief de la Chartreuse weet en ten westen de Auvergne/ Ardeche vond ik echt jammer. Dieptepunt was traject Loyettes – Arzay : aanvankelijk veel rotondes, verkeer bebouwing en slecht wegdek en vervolgens een traject met voortdurend steille klimmetjes en afdalingen. Je maakt zo erg veel hoogtemeters maar die worden hier niet beloond met mooie vergezichten of mooie afdalingen. Had dat niet anders gekund? Dan liever een wat lange klim in Montagne de Chartreuse wat mij betreft.
Het traject Chabeuil- Crest, onderlangs het Parc de Vercors, was wel weer prachtig. De fietsdagen in het departement La Drome vond ik de mooiste van de gehele route.
Ook de kilometers door het stille noorden van Frankrijk met zijn golvende heuvels, beploegde velden en kleine dorpjes waren fraai.
“Fietsen door het Rhonedal rond Lyon” klinkt als de Blauwe loper ipv de Groene weg.
Had ik in 2012 een gedeelte van de route gefietst, en nu 10 jaar later is het er toch van gekomen om de hele route te fietsen. Ben begonnen in Roermond en met de fietsbus vanuit Avignon weer teruggekomen. Zelfs het noorden vond ik mooi om te doen.
Maar koploper is voor mij het dorpje Saou, met het dorpspleintje met platanen en supermooi uitzicht.
Voor degene die geinteresseerd zijn is hier het verslag
Hoi Gijs, ik lees dat je de groene weg hebt gefietst en de fietsbus van Avignon naar huis hebt genomen. Via welke organisatie kun je met de bus vanaf Avignon naar Nederland?
Recent fietste ik de Groene Weg, wat een prachtige route! De eerste keer dat ik zo’n lange fietsvakantie voltooide. Ik vond het klimmen af en toe flink tegenvallen, maar misschien kwam dat ook omdat ik twaalf dagen lang wind tegen had. Elke dag schreef ik een (uitgebreid) verslag, dat kan je hier lezen: Het overzicht van de Groene Weg naar de Middellandse Zee
In juli willen wij van Maastricht naar de Middelandse zee fietsen. Vanuit Groningen rijden we met de auto naar Maastricht. Heeft iemand een tip waar we onze auto veilig 3 weekjes kunnen parkeren zonder dat het een vermogen kost?
Binnen de wijk Daalhof kunt u makkelijk en veilig staan. U fietst in een oogwenk naar het centrum en verder de route op
Je kunt ook de trein naar Maastricht nemen.
Beste Anuschka,
Wij zetten deze route wellicht dit jaar op onze agenda en laten bij voorkeur onze auto, komend uit Brugge (B) ook 3 weken ergens achter. Benieuwd welke suggestie u hebt kunnen verzamelen.
Vriendelijke groeten,
maarten
Wij hebben onze auto in een woonwijk in Vaals geparkeerd en daarna op de fiets naar Italie gegaan. Na vier weken stond de auto nog in de “originele” staat in de wijk:-).
Hi, de auto achterlaten in Maastricht is geen probleem in de buitenwijken. Ik heb hem bv in de wijk Amby op de openbare straat geparkeerd. Heb wel even aangebeld bij een huis om te zeggen dat deze een paar weken zou blijven staan.
De Groene Weg naar de Middellandse Zee hebben wij al een paar keer gefietst, in juli 2022 willen wij nu in midden Nederland beginnen met de Maasroute (die ook erg mooi schijnt te zijn) en dan ergens in Frankrijk op een logische plek oversteken naar de ons geliefde Groene Weg n.d. Middellandse zee route.
ca. 25 jaar geleden de 1ste keer, toen nog met uitsluitend het routeboekje op het stuur en eventueel de kaart bij de hand. Nu met gps en route app, dat is wel een stuk makkelijker geworden. Destijds nog wel eens lastig om een overnachtingsplek te vinden, vooral in het dunbevolkte Noord Frankrijk wanneer een door ons gezocht hotelletje bij aankomst niet meer bleek te bestaan, dan vroeg je in de buurt naar een alternatief, echter dan was je afhankelijk van de mensen in de buurt of zij iets wisten. Maar ondanks af en toe wat lastig is de route toch fantastisch, nu kunnen we wat betreft overnachtingsmogelijkheden beter anticiperen op eventuele lastige situaties d.m.v. al je beschikbare navigatie mogelijkheden. Fantastisch!!!!
Tof , volgende week starten we ook met de groene weg van Avignon naar huis .
Ben nog op zoek naar goede overnachtingsadressen , campings, restaurantjes .
Hebben jullie soms info daarover ?
dag Erik, Wij zijn in 2020 naar Avignon en terug gefietst, zie vanaf dag 17: https://youtu.be/cxo_4kDSlDY
Wij hebben de volledige route ook op schrift, daar staan geen restaurants op maar wel onze stops en mogelijkheden tot overnachtingen. Wij hebben overigens de route van Benjaminse gefietst. Komende zomer gaan we een Tour de France doen: naar Parijs-Bordeaux-Beziers via de groene weg terug naar Maastricht
Groeten
Alice en Marc
Hi Alice, ben heel benieuwd naar je lijstje met plekken om te overnachten op jullie route. Groetjes!
Wij zijn op 1 juli 2021 vertrokken uit Maastricht en op 16 juli stonden we aan de vloedlijn van de Middenlandse zee bij Stes-Maries-de-la-Mer. De eerste dagen behoorlijk wat regen gehad, vooral de vierde dag in noord-Frankrijk. Meeste regen verder was meestal in de nacht. Gemiddeld een km per dag geklommen, vooral in de Ardennen was het behoorlijk klimmen. De Vogezen en het Jurragebergte waren heel mooi, maar ook in de rest van Frankrijk was het heel mooi, de wijdse uitzichten over de heuvels en dalen met korenvelden, zonnebloemvelden (nog net iets te vroeg) en lavendelvelden, het verveelt nooit. Ook de route door Luxemburg was mooi met prima fietspaden. In noord Frankrijk waren de campings wat dun gezaaid, dat werd steeds beter. Onze rondrit door de Camarque was top, maar iets verder dan verwacht en door de Mistral was de tweede helft en de rit terug naar de camping behoorlijk zwaar. Al met al een zeer geslaagde reis, goed te doen!
We hebben in augustus/september de Groeneweg naar de Middellandse zee gefietst. Veel mooi weer gehad, genoten van de prachtige tocht, die veelal over rustige Franse D wegen gaat.
Klik hier voor ons verslag
Hallo Rianne
Met veel belangstelling heb ik je verhaal naar de Middellandse zee gelezen. Ik heb die trip voor a.s juni gepland, ben dus met van alles bezig waaronder de navigatie. Ik heb die app gedownload (net als jullie), maar is de weg daar ook goed op te vinden? Of sta je om het kwartier stil om te kijken/ Lezen of je nog op de goede route zit. Betekent dat ook elke avond de telefoon opladen?
Alvast bedankt voor je tips.
Gr
Bob de Rijcke
Hoi Bob, zie nu pas je reactie, helaas krijg ik geen bericht als er een reactie geplaatst wordt. Ondertussen heb je de Groene weg al gefietst als het goed is. Ik gebruik een powerbank voor m’n telefoon, maar ja welke elke avond opladen. Verder vind ik dat de app goed te volgen is op je telefoon. Hoop dat je een goede reis hebt gehad
Mooi verslag. Ik wil de route deze zomer fietsen. Fijn jullie verslag en tips. Bedankt voor het delen.
Veel plezier Corine, wij hebben erg genoten van de tocht
In 2011 fietsten we de “Groene Weg naar de Middellandse Zee”. Toen bedoeld als een éénmalige stunt, het afvinken van een “bucket list item” zeg maar.
Het fietskamperen beviel ons echter zo goed, dat deze trip de start werd van een nieuwe passie.
Dit jaar fietsten we de Groene Weg nog een keertje opnieuw. Om ons tienjarig jubileum als fietskampeerder te vieren. En om nog een boel andere redenen.
Bovendien was het ons plan om ook de terugweg per fiets te doen, via een andere route dan, de “Barcelona” route van Paul Benjaminse meer bepaald.
Maar is dat ook allemaal gelukt? Dat kan je lezen in ons reisverhaal: stijnenmietgaanfietsen.blogspot.com
Ik heb de Groene Weg gefietst en wil laten weten dat het een geweldig mooie tocht is geweest. Alle dagen prachtig weer.
Mijn ervaringen staan op Polarsteps: ‘Op (Groene) Weg naar de Middellandse zee‘
Vanaf eind juli tot halverwege augustus heb ik de volledige route gefietst. Begonnen via de Ardennen en aan het einde afgebogen naar Narbonne. Mijn algemene indruk is een erg mooie en afwisselende route door prachtige bossen, mooie landschappen, bergen en sfeervolle dorpjes. Het weer was erg mooi; ik heb alleen in Noord-Frankrijk en de Jura wat regen gehad. De andere kant daarvan was dat door de hitte de klimmen soms wel stevig waren, zeker ook in de eindvariant naar Narbonne, maar meestal had ik wel plezier in een klimmetje. De hoeveelheid verkeer vond ik op een aantal plekken wel wat hinderlijk. Verder is het aan te raden om vooral bij de eindvariant de boekjes te gebruiken in combinatie met een GPS of telefoon, want daar vind ik de beschrijving soms erg onduidelijk.